Vervolgstap verkeersproblematiek gemeente Veere

Op 13 augustus 2024 heeft het college van B&W weer een stap genomen in de aanpak van de verkeersproblematiek. Terwijl het proces van de Noordwestroute loopt, verliest de gemeente de korte termijn niet uit het oog. In zowel Domburg als Grijpskerke neemt het college een aantal maatregelen voor de korte termijn. 
 

Korte versus lange termijn

In verschillende kernen is er behoefte aan korte termijn verkeersmaatregelen. De oplossingen voor de Noordwestroute duren hiervoor te lang. Er zijn werkgroepen opgericht om te bepalen wat al op korte termijn mogelijk is.

Maatregelen voor de korte termijn, moeten ‘geen-spijt-maatregelen’ zijn. De maatregelen op korte termijn, mogen de oplossingen voor de lange termijn niet in de weg staan. Uiteraard moeten de maatregelen de verkeersveiligheid ten goede komen. De insteek van de maatregelen moet zijn dat overige kernen niet extra belast worden. 
 

Grijpskerke

In Grijpskerke zijn ideeën voor mogelijke korte termijn oplossingen geïnventariseerd met een werkgroep. Mogelijke maatregelen zijn binnen de werkgroep verder verkend en uitgewerkt. Aansluitend is een advies opgevraagd aan een verkeerskundig bureau. Voor Grijpskerke worden op korte termijn vijf maatregelen uitgevoerd en nog twee maatregelen onderzocht.

Maatregelen korte termijn

  • 1. Invoeren gebiedsontsluitingsweg 30 km per uur (GOW30) op de Schuitvlotstraat en delen van de Mariekerkseweg en Loodholseweg.
  • 2. Aanbrengen snelheidsremmer komgrens Loodholseweg.
  • 3. Aanpassen versmallingen Mariekerkseweg.
  • 4. Aanpassen kruising Hondegemsweg - Jacob Catsweg: uitbuiging en oversteek in twee etappes voor langzaam verkeer.
  • 5. Aanpassen kruising Hondegemsweg – Schuitvlotstraat: bredere oversteek voor fietsers en voetgangers.

De gemeente bekijkt op welke termijn de maatregelen uit te voeren zijn. Voor bepaalde werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen, is de gemeente afhankelijk van derden. De intentie van de gemeente is om in 2025 te starten met de werkzaamheden.

Maatregelen die nog verder onderzocht worden:

  • 6. Grens bebouwde kom Hondegemsweg.
  • 7. Kruising Schuitvlotstraat – Mariekerkseweg. 
     

Domburg

In Domburg voert de gemeente op korte termijn een eerste maatregel uit en worden overige ideeën uitgewerkt door een verkeerskundig bureau.

  • 1. Invoeren gebiedsontsluitingsweg 30 (30-kilometer-zone) op de Dr. J.G. Mezgerweg

    Uit te werken maatregelen voor het gebied rondom het centrum:
  • 2. Instellen vastgestelde tijden voor bevoorrading (venstertijden) centrumgebied.
  • 3. Fietsparkeren winkelstraat.
  • 4. Autoparkeren in straten rondom centrum en strand.
  • 5. Omgaan met verkeersstromen en bewegwijzering.