Integriteit

Goed bestuur is integer bestuur

Onze democratie kan niet zonder een integere overheid. Burgers moeten de overheid kunnen vertrouwen. Het is daarom belangrijk dat ambtenaren, bestuurders en volksvertegenwoordigers integer zijn.

Binnen de gemeente Veere besteden wij veel aandacht aan integriteit. Zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau hebben wij een integriteitsbeleid. Het doel hiervan is ‘het bevorderen en waarborgen van openheid en transparantie in het openbaar bestuur door het bepalen van normen voor gedrag en handelen’. Het integriteitsbeleid gaat niet alleen om het opstellen en naleven van regels en voorschriften. Het gaat ook om bewustwording, gedrag en omgangsvormen.

Op deze pagina vindt u informatie over ons gevoerde integriteitsbeleid.

Wat bedoelen wij in de gemeente Veere met ‘integer handelen’?

Wij hebben een gedragscode waarin wij duidelijk maken wat integer handelen is en wat wel en niet toelaatbaar is. Wij hebben voor de volksvertegenwoordigers, de bestuurders en voor de ambtenaren een aparte gedragscode. Er gelden voor de 3 groepen namelijk verschillende wettelijke regels. Hieronder vindt u de gedragscodes:

Wat doen wij als wij (een vermoeden) van niet-integer handelen signaleren?

Deze processtappen kunt u terugvinden in het 'Protocol vermoedens integriteitsschendingen politieke ambtsdragers gemeente Veere'. Dit protocol geldt voor de bestuurders en volksvertegenwoordigers.

Daarnaast hebben wij de ‘Regeling melden vermoeden misstand gemeente Veere' (133 KB). Hierin zijn de processtappen opgenomen bij een vermoeden van een misstand. Onder een misstand verstaan wij een situatie waarbij het maatschappelijke belang in het geding is vanwege:

  • Een schending van een wettelijke voorschrift;
  • Een (dreigend) gevaar voor de volksgezondheid;
  • Een (dreigend) gevaar voor de veiligheid van personen;
  • Een (dreigend) gevaar voor de aantasting van het milieu;
  • Een (dreigend) gevaar voor het goed functioneren van de organisatie als gevolg van een onbehoorlijke wijze van handelen en nalaten.
Wat verstaan wij onder een integriteitsschending?

Een integriteitsschending is gedrag van een politieke ambtsdrager (bijvoorbeeld een wethouder, raadslid of ambtenaar) dat in strijd is met het handelen als ‘goed bestuurder’ of ‘goed volksvertegenwoordiger’. Het kan hierbij om allerlei gedrag gaan, zoals iets wat bij wet verboden is of iets wat niet klopt met afgesproken regels (geschreven of ongeschreven regels).

Als iemand van mening is dat er sprake is van een integriteitsschending, kan daar een melding van gedaan worden. Een beschuldiging van niet-integer gedrag raakt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van een persoon. Om je daar tegen te verdedigen is niet eenvoudig. Een beschuldiging is makkelijker gedaan dan rechtgezet.

Zeker politieke ambtsdragers kunnen door imagoschade (heel bewust) worden geraakt in hun functioneren. Maar ook de politiek of de organisatie kan voor een (langere) periode last ondervinden van beschuldigingen van niet-integer handelen.

Het oprekken van het begrip integriteit tot zaken die niets te maken hebben met integriteit of het onterecht uiten van beschuldigingen van niet-integer gedrag of dingen die niets met integriteit te maken hebben benoemen in een integriteitsmelding, wordt ook wel ‘integritisme’ genoemd. Hierdoor ontstaat verwarring over wat integriteit is en of de betreffende persoon integer gehandeld heeft.

Een integriteitsmelding die gemaakt wordt omdat er echt mogelijk sprake is van niet-integer handelen, moet goed onderzocht worden. De manier waarop en door wie een dergelijke melding onderzocht moet worden, wordt bepaald door de burgemeester. Hierbij wordt altijd een zorgvuldige afweging gemaakt tussen het serieus onderzoeken van de melding en het niet beschadigen van het imago van de persoon waar onderzoek naar gedaan wordt.

Om te voorkomen dat onterechte meldingen uitgebreid onderzocht moeten worden, voert de burgemeester als regisseur altijd eerst een kritische toetst uit of de melding voldoende concreet is en zodanig ernstig is dat een onderzoek noodzakelijk is. De burgemeester heeft beleidsvrijheid om te besluiten of en hoe een onderzoek wordt uitgevoerd.

Onze werkwijze is om bij elke integriteitsmelding eerst in gesprek te gaan met de melder om meer toelichting te ontvangen. Er moet duidelijkheid ontstaan waarom een melder een melding heeft gedaan en wat het doel van de melding is. Als er twijfel is over het doen van een melding, dan kunt u dat kenbaar maken bij de burgemeester.

Bij misbruik van het doen van een integriteitsmelding kan mogelijk aangifte worden gedaan. Zie artikel 2.12 van het Protocol vermoedens integriteitsschendingen politieke ambtsdragers Veere: Als er op enig moment een vermoeden is van een opzettelijke valse beschuldiging doet de burgemeester, indien naar zijn oordeel sprake is van een strafbaar feit, aangifte bij de politie. De gemeente kan bij een vermoeden van een opzettelijke valse beschuldiging de betreffende melder aansprakelijk stellen voor eventuele door de gemeente geleden schade (o.a. gemaakte onderzoekskosten).

Hoe geven wij uitvoering aan de gedragscodes?

In de gedragscodes maakten wij een aantal afspraken over openbaarmaking. Dit betreft onder andere de nevenwerkzaamheden van bestuurders, directieleden en afdelingshoofden. Wij maken de nevenwerkzaamheden openbaar via deze website.

De nevenwerkzaamheden van de gemeenteraad en het college B&W kunt u vinden via de pagina Bestuur
De nevenwerkzaamheden van de directie en afdelingshoofden staan in de tabellen hieronder.

Nevenwerkzaamheden gemeentesecretaris/algemeen directeur per juni 2023 
FunctieNaamNevenwerkzaamhedenBegindatum
Gemeentesecretaris/algemeen directeur
(waarnemend)
E. Israël- 
Nevenwerkzaamheden managementteam per maart 2023
FunctieNaamNevenwerkzaamhedenBegindatum
Hoofd afdeling BedrijfsvoeringE. Leendertse
  • Voorzitter GMR, Primas Scholengroep
  • Lid MR, CBS 't Klinket 
  • 01-01-2024
  • 01-01-2024
Hoofd afdeling DienstverleningJ.C. Viergever--
Hoofd afdeling Maatschappelijke OntwikkelingM.C. de Kok
  • Hardlooptrainer, Focus Fit
  • Lid, GMR Stichting Omnis
  • 01-01-2020
  • 01-01-2020
Hoofd afdeling Openbare RuimteH.A. van de ZandeMede eigenaar landbouwbedrijf Maatschap van de Zande-Dekker, gevestigd op Schouwen-Duiveland01-09-2005
Hoofd afdeling Ruimtelijke OntwikkelingJ. PaardekooperEigenaar Paardekooper Juridische Dienstverlening BV30-11-2005
Hoofd afdeling Programma's en ProjectenJ. JoosseRecreatief verhuur zomerhuis24-03-2023
Hoe evalueren wij ons beleid?

Jaarlijks evalueren wij het integriteitsbeleid en verantwoorden wij ons hierover, zowel intern als extern. Dit doen wij in de vorm van een integriteitsrapportage. Wij geven inzicht in de uitgevoerde activiteiten, de stand van zaken en een doorkijk naar de ambities voor een volgend jaar. Hieronder vindt u de jaarrapportages voor de ambtelijke en bestuurlijke organisatie.

Jaarrapportage bestuurlijke integriteit 

De jaarrapportage bestuurlijke integriteit gaat over het integriteitsbeleid van de politieke ambtsdragers van de gemeente Veere. Hiermee bedoelen we de burgemeester, wethouders, de raadsleden en de (burger)leden van de raadscommissies. In de jaarrapportage geven wij ook inzicht in het aantal meldingen en de opvolging hiervan.

Jaarrapportage 2019

In 2019 is 1 melding geweest waarbij de ‘puntjes op de i’ werden gezet in de afspraken met een politieke ambtsdrager. Er is geen integriteitsschending geconstateerd.

Jaarrapportage 2019 bestuurlijke integriteit (435 KB)

Jaarrapportage 2020 

In 2020 kregen wij 3 meldingen over politieke ambtsdragers. Er zijn geen integriteitschendingen geconstateerd. Eén melding was eind 2020 nog niet afgehandeld.

Jaarrapportage 2020 bestuurlijke integriteit (363 KB)

Jaarrapportage 2021

In 2021 kregen wij geen meldingen over politieke ambtsdragers. Eén melding uit 2020 handelden wij in 2021 af.

Jaarrapportage 2021 bestuurlijke integriteit (364 KB)

Jaarrapportage 2022

In 2022 behandelden wij 1 melding over een vermoeden van een integriteitsrisico/-schending. Daarnaast kwam er 1 signaal binnen die na beoordeling niet verder is behandeld. Er zijn geen integriteitsschendingen geconstateerd.

Jaarrapportage 2022 bestuurlijke integriteit (151 KB)

Jaarrapportage 2023

In 2023 behandelden wij 1 melding over vermoedens van een integriteitsrisico/-schending. Er zijn geen integriteitsschendingen geconstateerd.

Jaarrapportage 2023 bestuurlijke integriteit (108 KB)

Jaarrapportage ambtelijke integriteit 

De jaarrapportage voor de ambtelijke organisatie betreft het integriteitsbeleid voor medewerkers van de gemeente Veere. Hiermee bedoelen we  een ambtenaar in dienst van de gemeente, of iemand die anderszins op basis van een arbeidsrelatie of als vrijwilliger voor de gemeente (tijdelijk) werkzaamheden verricht. In de jaarrapportage geven wij ook inzicht in het aantal meldingen/signalen en de opvolging hiervan.

Jaarrapportage 2019

Voor 2019 zijn er 3 meldingen geweest. Bij alle 3 de meldingen zijn er geen integriteitsschendingen geconstateerd. Wel hebben we met wederzijds goedkeuren afscheid van elkaar genomen.

Jaarrapportage 2019 ambtelijke integriteit (355 KB)

Jaarrapportage 2020 

In 2020 kregen wij geen integriteitsmeldingen over medewerkers van de gemeente Veere. 

Jaarrapportage 2020 ambtelijke integriteit (437 KB)

Jaarrapportage 2021

In 2021 is er 1 integriteitsmelding behandeld waarvan de behandeling doorloopt in 2022.

Jaarrapportage 2021 ambtelijke integriteit (208 KB)

Jaarrapportage 2022

In 2022 zijn er 2 meldingen behandeld waarbij 1 melding in 2021 is gedaan en in 2022 is afgehandeld. Er zijn geen integriteitsschendingen geconstateerd.

Jaarrapportage 2022 ambtelijke integriteit (228 KB)

Jaarrapportage 2023

In 2023 is er 1 signaal behandeld waarbij een schending is geconstateerd. Hier is actie op ondernomen.

Jaarrapportage 2023 ambtelijke integriteit (111 KB)

Welke gegevens maken wij actief openbaar?

Overzicht neveninkomsten 2023 bestuurders

De Gemeentewet (artikel 41b lid 4 en artikel 67 lid 3) schrijft voor dat de inkomsten uit nevenfuncties van wethouders en burgemeester uiterlijk op 1 april na het kalenderjaar waarin de inkomsten zijn genoten openbaar worden gemaakt. Onderstaand overzicht voorziet hierin.

 

Overzicht van inkomsten uit nevenfuncties van bestuurders 2023
BestuurderInkomsten uit nevenfuncties gerelateerd aan het ambtInkomsten uit nevenfuncties niet-gerelateerd aan het ambtBetreffende nevenfuncties
Burgemeester R.J. (Rob) van der Zwaag tot 01-01-2023GeenGeenNiet van toepassing
Burgemeester Drs. F.J. (Frederiek) Schouwenaar per 02-02-2023Geen GeenNiet van toepassing
Burgemeester (wnd.) J.H.M. (Jon) Hermans-Vloedbeld vanaf 10-11-2023GeenGeenNiet van toepassing
Wethouder L.A. (René) de VisserGeenGeenNiet van toepassing
Wethouder J.Y.W. (Marcel) Steketee tot 12-09-2023GeenGeenNiet van toepassing
Wethouder J. (John) de Jonge per 14-12-2023GeenGeen Niet van toepassing
Wethouder E. (Bert) TukGeenGeenNiet van toepassing

Wethouder R. (Ruud) van Houten vervult zijn ambt in deeltijd en valt daarmee buiten de wettelijke verplichting om zijn neveninkomsten openbaar te maken.