Verbeteren verkeersveiligheid in Grijpskerke

De gemeente Veere gaat in Grijpskerke  werken aan een verbeterde verkeersveiligheid. Samen met een werkgroep van bewoners hebben we gekeken naar knelpunten en wensen. Hier zijn een aantal aandachtspunten uit naar voren gekomen.

De (onveilige) situaties die we op korte termijn gaan aanpakken zijn:

  • Mariekerkseweg: de bocht (chicane) wordt aangepast, zodat auto’s beter afremmen. Uitvoering staat nu gepland in Januari 2025.
  • Loodholseweg: bij de dorpsgrens komt een verkeersremmer, zoals op de Mariekerkseweg. De werkzaamheden worden verwacht in de eerste helft van 2025.
  • Schuitvlotstraat (GOW 30): op het deel van de Schuitvlotstraat (tussen de kruising met de Hondegemsweg en de drempel bij de Loodholseweg) wordt de maximale snelheid verlaagd naar 30 km/h. Ook een stukje van de Mariekerkseweg tot aan de bocht (chicane) krijgt deze snelheidslimiet. De uitvoering hiervan begint 2025.
  • Kruispunt Hondegemsweg/Jacobcatsstraat: hier komt een verhoogd middeneiland waar fietsers veilig kunnen wachten bij het oversteken. In de doorgaande route komt ook een plateau waardoor de automobilisten genoodzaakt zijn om af te remmen. Omdat hiervoor kabels en leidingen verplaatst moeten worden, kan dit pas in 2026 uitgevoerd worden.

     

Problemen die we nu nog niet kunnen oplossen

Helaas kunnen we niet alle problemen oplossen. Sommige situaties vragen om ingrijpende maatregelen die op dit moment niet haalbaar zijn:

  • Kruispunt Schuitvlotstraat/Mariekerkseweg: hiervoor wachten eerst de uitkomsten van de werkgroep Noordwestroute af.
  • Geen voetpad Mariekerkseweg in verband met ruimtegebrek. 
  • Komgrensmaatregelen Hondegemsweg: het verplaatsen van de komgrens met snelheidsremmer vergt nader onderzoek vanwege ruimtegebrek.
  • Kruispunt Schuitvlotstraat/Hondegemsweg: we willen hier de fietsersoversteek verbeteren. In overleg met de werkgroep hebben we onderzoeken gedaan of de aftakking naar de Molenstraat kon vervallen, overleg met gebruikers van terrein aan de Molenstraat, gaf echter de uitkomst dat dit in de praktijk niet haalbaar is. We zijn nu opnieuw aan het onderzoeken hoe we dit kruispunt nu echt veiliger kunnen maken.