Verbeteren verkeersveiligheid in Grijpskerke

De gemeente Veere gaat in Grijpskerke  werken aan een verbeterde verkeersveiligheid. Samen met een werkgroep van bewoners hebben we gekeken naar knelpunten en wensen. Hier zijn een aantal aandachtspunten uit naar voren gekomen.

De (onveilige) situaties die we op korte termijn gaan aanpakken zijn:

  • Mariekerkseweg: verkeersremmer (chicane) wordt aangepast zodat auto’s beter afremmen. De werkzaamheden zijn gestart. Vanwege problemen met de levering van materialen is het werk op dit moment nog niet helemaal afgerond.
  • Loodholseweg: bij de dorpsgrens komt een verkeersremmer, zoals op de Mariekerkseweg. De werkzaamheden zullen starten in maart 2025 en worden gefaseerd uitgevoerd. Fase 1 dempen sloot en omleggen waterleiding, gasleiding en persriool. Fase 2 de overige werkzaamheden zullen na het zomerseizoen 2025 worden uitgevoerd. Helaas zullen de werkzaamheden niet zonder overlast voor de omgeving en weggebruikers kunnen worden uitgevoerd. We willen de overlast wel tot een minimum beperken.
  • Schuitvlotstraat (GOW 30): op het deel van de Schuitvlotstraat (tussen de kruising met de Hondegemsweg en de drempel bij de Loodholseweg) wordt de maximale snelheid verlaagd naar 30 km/h. Ook een stukje van de Mariekerkseweg tot aan de bocht (chicane) krijgt deze snelheidslimiet. De uitvoering hiervan zal starten als de werkzaamheden van DNWG in deze straat zijn afgerond.
  • Kruispunt Hondegemsweg/Jacobcatsstraat: hier komt een verhoogd middeneiland waar fietsers veilig kunnen wachten bij het oversteken. In de doorgaande route komt ook een plateau waardoor de automobilisten genoodzaakt zijn om af te remmen. Omdat hiervoor kabels en leidingen verplaatst moeten worden, kan dit pas in 2026 uitgevoerd worden.


     

Problemen die we nu nog niet kunnen oplossen

Helaas kunnen we niet alle problemen oplossen. Sommige situaties vragen om ingrijpende maatregelen die op dit moment niet haalbaar zijn:

  • Kruispunt Schuitvlotstraat/Mariekerkseweg: hiervoor wachten eerst de uitkomsten van de werkgroep Noordwestroute af.
  • Geen voetpad Mariekerkseweg in verband met ruimtegebrek. 
  • Komgrensmaatregelen Hondegemsweg: het verplaatsen van de komgrens met snelheidsremmer vergt nader onderzoek vanwege ruimtegebrek.
  • Kruispunt Schuitvlotstraat/Hondegemsweg: we willen hier de fietsersoversteek verbeteren. In overleg met de werkgroep hebben we onderzoeken gedaan of de aftakking naar de Molenstraat kon vervallen, overleg met gebruikers van terrein aan de Molenstraat, gaf echter de uitkomst dat dit in de praktijk niet haalbaar is. We zijn nu opnieuw aan het onderzoeken hoe we dit kruispunt nu echt veiliger kunnen maken.