Veerse leerlingen maken kennis met lokale democratie

Leerlingen van basisscholen De Wegwijzer, Versluijsschool, 't Paalhoofd, De Golfslag en De Lichtboei hebben spelenderwijs kennisgemaakt met de lokale democratie. Leerlingen van deze scholen zijn naar de raadzaal in het gemeentehuis gekomen om het spel Democracity te spelen. Ze moeten hierbij samen beslissingen nemen over de inrichting van ‘hun stad’.

Burgemeester Frederiek Schouwenaar: “Ik ben trots dat deze leerlingen hier gekomen zijn om spelenderwijs met ‘meeste stemmen gelden’ te ervaren hoe democratische besluitvorming in de gemeenteraad in zijn werk gaat.”

Wat is Democracity

Tijdens het educatieve programma Democracity bouwen leerlingen samen aan hun eigen stad: gaan ze voor bedrijven of juist veel groen? Liever een groot ziekenhuis of toch een middelbare school? Het budget is beperkt dus helaas kan niet alles een plaats krijgen in de stad. Tijd dus om samen keuzes te maken. Om het eens te worden over die keuzes richten de leerlingen verschillende politieke partijen op, schrijven ze korte partijprogramma’s en gaan ze met elkaar in debat. Uiteindelijk wordt er gestemd en kan de stad afgebouwd worden.

De leerlingen mogen plaatsnemen op de raadzetels achter de microfoons. In twee uur tijd ervaren de leerlingen dat overleg, argumentatie, meerderheid en consensus nodig zijn in een democratische samenleving. Zo maken zij op een laagdrempelige en speelse manier kennis met de gemeentepolitiek en democratische besluitvorming.

Leerlingen van basisschool de Lichtboei en wethouder René de Visser
Leerlingen van basisschool de Lichtboei en wethouder René de Visser