Iedere gemeente heeft een rekenkamer. Een rekenkamer doet onderzoek naar het functioneren van de gemeente. Het gaat dan over doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het besturen van de gemeente. De rekenkamer doet geen onderzoek naar de financiën; dit is een taak van de accountant. In Veere doet de rekenkamer ongeveer één tot twee onderzoeken. Welke onderwerpen onderzocht worden, bepaalt de rekenkamer zelf. De afweging hoe een rekenkamer tot een onderwerp komt staat in het Jaarplan. In Veere is het gebruikelijk dat de rekenkamer aan de raadsfracties vraagt om suggesties te doen voor onderzoek. De rekenkamer houdt bij het opstellen van het Jaarplan hier rekening mee.

Resultaten onderzoeken rekenkamer

De resultaten van het onderzoek staan vermeld in de onderzoeksrapportages. Omdat de rekenkamer een instrument van de raad is, worden de onderzoeksrapportages aan de raad aangeboden. De gemeenteraad kan de aanbevelingen van de rapporten overnemen en het college vervolgens vragen of de opdracht geven de aanbevelingen uit te werken of om de voorgestelde verbeterpunten in te voeren.

Instellen rekenkamer

Het instellen van een rekenkamer is niet vrijblijvend. De Gemeentewet bepaalt dat er in ieder gemeente een rekenkamer moet zijn ingesteld. De raad van Veere heeft hier eind 2023 toe besloten door een nieuwe verordening vast te stellen. Daarna zijn de leden benoemd. U kunt hier de verordening bekijken. Het werkterrein van de rekenkamer is breed. Het betreft de gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en ambtenarenapparaat, diensten en instellingen waarvoor de gemeente bestuurlijk verantwoordelijk is of waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden betaald.

Leden rekenkamer

Voorzitter: de heer drs. J.H. Mulder uit Zoutelande
Leden: de heer dr. J.J. Dekker uit Kloetinge
           mevrouw drs. A. Metz uit Kwadendamme

Secretariaat rekenkamer

Drs. M. Rossen (tevens plv. raadsgriffier)
Postbus 1000
4357 ZV Domburg
Telefoonnummer (0118) 555 173
E-mailadres griffie@veere.nl

Functies en nevenfuncties leden per 1 januari 2022

H. Mulder

Functies

  • Voorzitter Rekenkamercommissie gemeente Veere (bezoldigd)
  • Directeur Ruimtelijk Domein en Duurzaamheid gemeente Roosendaal (bezoldigd)

Nevenfuncties

  • Vicevoorzitter Raad van Commissarissen bij Woonkwartier (bezoldigd)
  • Lid Raad van Toezicht bij Archipel Scholen Walcheren (bezoldigd)
  • Voorzitter Raad van Toezicht bij Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen (bezoldigd)
  • Lid rekenkamer gemeente Tilburg (bezoldigd)

A. Metz

Functie

  • Lid rekenkamer gemeente Veere (bezoldigd)
  • Privacy, Information Security & Compliance Officer bij SVRZ (bezoldigd)

Nevenfunctie

  • Voorzitter rekenkamer Schouwen-Duiveland (bezoldigd)
  • Voorzitter rekenkamer De Bevelanden en Tholen (bezoldigd)

J.J. Dekker

Functies

  • Lid rekenkamercommissie gemeente Veere (bezoldigd)
  • Hogeschool Hoofddocent HZ University of Applied Sciences (bezoldigd) 
  • Manager Digitalisering en Informatieverwerking Schipper Groep (bezoldigd)

Nevenfuncties

  • Bestuurder Springfields Stamrecht B.V. (bezoldigd) 
  • Bestuurslid Lions Goes (onbezoldigd) 
Uitgevoerde onderzoeken rekenkamer Veere

Naam

Bureau

Jaar

Document

De energietransitie in Veere, onderzoek naar ambities, plannen en uitvoeringDialogic innovatie interactie 2023Onderzoek Dialogic
Eindrapport evaluatie van het proces van heroverweging van de inkooprelatie met IntervencePartners+Pröpper2022Eindrapport Intervence
Eindrapport Rkc Dienstverlening VeereRekenkamer2022Eindrapport Rkc
Rapportage rekenkamer over burgerparticipatiePBLQ2022Rapportage burgerparticipatie
Eindrapport Rkc Grondbeleid in PerspectiefRekenkamer2021Eindrapport Rkc
Planning en control cyclusPwC2020Planning en control cyclus
Vergunningverlening strijdig gebruikRekenkamer2019Vergunningverlening
Rekenkamerrapport Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2019Rekenkamer2019Rekenkamerrapport 
Handhaving 2e woning beleidRekenkamer20182e woning beleid
Inkoop- en aanbestedingsbeleidNecker van Naem2018Inkoop- en aanbestedingsbeleid
ICT beleidBMC2017ICT beleid
Onderzoek inhuur derden gemeente VeereRekenkamer2017Onderzoek inhuur derden
Onderzoek digitale dienstverlening 2017Rekenkamer2017Onderzoek digitale dienstverlening
Digitale dienstverleningNecker van Naem2016Digitale dienstverlening
Sociaal domeinRekenkamer2016Sociaal domein
ParkeerbeleidMobycon/Lexnova2015Parkeerbeleid
Onderzoeksrapport handhavingsbeleid VeereRekenkamer2013Handhavingsbeleid
Onderzoeksrapport Rekenkamer communicatiebeleidRekenkamer2012Communicatiebeleid
Onderzoek WOZ-taxaties en daarmee verband houdenden bezwaren en beroepsproceduresRekenkamer2012WOZ-taxaties
Onderzoek naar de uitvoering van beleidsvoorbereidende werkzaamheden in de gemeente Veere, anders dan in eigen beheerRekenkamer2011Onderzoek beleidsvoorbereidende werkzaamheden
Juridische kwaliteitszorg in de gemeente VeereRekenkamer2011Juridische kwaliteitszorg
Rekenkamerrapport Inkoop- en aanbestedingsbeleidRekenkamer2010Rekenkamerrapport
Rapportage onderzoek nakoming toezeggingenRekenkamer2009Rapportage nakoming toezeggingen
OnderzoeksprotocolRekenkamer2008Onderzoeksprotocol
Rapport grondbeleidRekenkamer2008Rapport grondbeleid
Verordening rekenkamerfunctie Veere 1e wijzigingRekenkamer2007Verordening rekenkamerfunctie 1e wijziging
Verordening rekenkamerfunctie Rekenkamer2005Verordening rekenkamerfunctie